Linkbuilding på Praha Expert

I den forløbne uge har jeg “skruet” en smule på nogle af mine landing pages – altså de særlige sider, som hver især er konstrueret for at promovere bestemte søgetermer – en søgeterm pr. side. Du kan se links til hver enkelt landing page nederst på hjemmesiden Praha Expert – Cheap Prague accommodation in very nice and centrally located Prague holiday apartments. (Jeg bruger forskellige titler på link fra denne side til mine øvrige hjemmesider – jeg kan jo lige så godt får den smule “linkjuice” ud af det, som der er mulighed for – og gerne med forskellige ankertekster).

Jeg havde i første omgang konstrueret nogle af disse landing pages overordentligt forsigigt mht. brug af søgeordene. Jeg er bange for, at de skal opfattes som spam – hvis det sker, så kan der gå temmelig lang tid, inden man kommer ind i varmen igen. Men da de ikke rigtigt har rykket sig, så har jeg nu forsigtigt skruet en smule op, og det ser ud til at trække i den rigtige retning, i hvert fald hos Alexa, Alltheweb og Yahoo. Google er altid længere tid om at registrere nye resultater, så her må jeg se tiden lidt an.

Du kan se en rapport fra Rank Tracker her: rank-tracker-report-20090301

Selv om det går langsomt fremad, så går det trods alt fremad. Jeg er ikke færdig med samtlige landing pages, men alligevel vil jeg i den kommende tid skifte en smule fokus og i stedet koncentrere mig om linkbuilding. Uanset hvor godt man konstruerer sin hjemmeside, så spiller antallet og kvaliteten af indkommende links en afgørende rolle. Det er logisk nok. Søgemaskinerne er nu om dage særdeles intelligente, og selvfølgelig vil de sætte hjemmesider øverst i resultaterne, hvis der er mange links til disse – for det må jo samtidig betyde, at mange andre ressourcer på internettet anser netop disse hjemmesider for særligt spændende og relevante, og formålet med søgemaskinerne er selvfølgelig at servere de mest relevante sider øverst i resultaterne.

Derfor må man arbejde med linkbuilding. Det kan gøres på flere måder. Her skal præsenteres nogle af de almindeligste:

HUSK ved linkbuilding at tålmodighed er en dyd. På to måder: dels går der ofte lang tid fra ansøgning om link til godkendelse, og dels skal processen helst strække sig over noget tid. Hvis du pludselig får hundredevis af links på én gang, så vil Google ane uråd, og din hjemmeside kan komme i den skammekrog, som kaldes “sandbox” i flere måneder – og dermed helt glide ud af søgeresultaterne. Det er du ikke interesseret i! Du kan sagtens lave store dele af forarbejdet med at finde mulige link partnere i en kort arbejdsgang, men du må derefter tage de videre processer stille og roligt. Derfor er det vigtigt, at du fører nøje protokol over arbejdet, manuelt (bedst i et regneark) eller vha. et program (som jeg vist allerede har nævnt…)

HUSK også ved linkbuilding at bruge forskellige ankertekster og beskrivelser af din hjemmeside. Ankerteksten er den tekst, som står i linket (men ikke selve linket). Eksempel: Cheap Prague Accommodation. Her er ankerteksten ordene “Cheap Prague Accommodation” og linket er www.praha-expert.eu. Du kan med fordel lave en liste over f.eks. 10 gode ankertekster, som præsenterer dine søgeord på bedste måde og tilsvarende 10-20 beskrivende tekster, som selvfølgelig også bruger dine søgeord på gode og naturlige måder. Lav beskrivelserne forskellige ikke kun i indhold, men også i længde og lav et lille notat til dig selv om, hvor mange tegn, der indgår i hver enkelt beskrivelse. Der er nemlig forskel på, hvordan de forskellige linkpartnere ønsker det – og det er langt nemmere for dig, hvis du holder det overskueligt. Husk desuden at føre regnskab over, hvor mange gange du anvender de enkelte ankertekster og beskrivelser. Alt dette tjener til at gøre dine links så naturlige som muligt, så søgemaskinerne ikke blacklister dig for spamming eller lignende.

Tag dig god tid, gør arbejdet grundigt – og held og lykke!!!

Did you enjoy this post? Why not leave a comment below and continue the conversation, or subscribe to my feed and get articles like this delivered automatically to your feed reader.

Comments

No comments yet.

Leave a comment

(required)

(required)