Google Shopping og dets funktion

Med Google Shopping kampagner kan du hurtigt opnå et større afkast på dine salgskampagner. Det skyldes, at Google Shopping fungerer ved, at dine produkter bliver vist som annoncer, når der søges på bestemte søgeord.

Google knytter automatisk søgeord til dine annoncer. Dermed bruges Googles algoritme altså til en automatiseret generering af søgeord, ud fra dit produktkatalog. Mere om det længere nede i artiklen. Annoncerne bliver enten vist øverst over søgeresultaterne eller ude til højre. Du skal ikke opdatere dine annoncer, når du får nye produkter på siden, har tilbud og udsolgte varer i din webshop.

Det skyldes, at Google Shopping bruger informationerne fra din hjemmeside gennem et product feed. Google Shopping kampagner er altså en automatisk generering af de annoncer med foto og pris, som du ser som annoncer, når du søger på en bestemt vare på Google.

Se et eksempel på en Google Shopping resultater på søgningen “stegepande”:

Google Merchant konto

Google Shopping sørger for, at dine produkter kommer op i Googles søgeresultater. Ydermere bliver de også vist på andre salgssider på nettet, når produkterne kommer frem som annoncer i Google. Når folk søger på det produkt, du sælger, kommer det altså op som en Google annonce. Når du skal oprette din webshop på Google Shopping, skal du først have en Google Merchant konto – da vi oprettede Google Merchant for webshoppen e-Gear.dk var første skridt at oprette en oprette en konto hos Google (webshoppen havde ikke en konto hos Google på det tidspunkt).

Fremgangsmåde til at oprette en Google konto er helt ligetil – du skal blot besøge følgende accounts.google.com og klikke på linket “Opret konto” og følge anvisningerne.

For dernæst at oprettet din Google Merchant konto skal du besøge merchants.google.com og følge anvisningerne.

Derefter skal du verificere dit websted. Det gøres ved hjælp af en html fil, som du uploader til dit websted. Når din side er verificeret, kan du begynde at sælge produkter via Google Shopping. Nu skal du oprette dit datafeed. Det gør du ved hjælp af Google Sheets. Når du bruger Google sheets, fungerer alt automatisk med din Merchant konto. Nu skal du vælge land og sprog for dine salg. Du skal også indtaste, hvor ofte du tilføjer eller sælger varer.

Google Shopping og Ads

Google Shopping fungerer ved hjælp af Google Ads. Det er derfor, dine produkter kommer op som annoncer, når du søger efter den type produkter på Google. Det foregår via dit product feed. Da Google er en søgemaskine med en intelligent algoritme, kan søgemaskinen selv læse informationerne om din webshops produkter.

Derefter sørger Google for, at dine varer kommer frem i søgningerne, når det er relevant. Ved hjælp af dit product feed bliver informationerne om dine varer automatisk sendt videre til Google Shopping. Det betyder helt konkret, at du ikke skal oprette en ny annonce, hver gang din webshops produktudvalg og priser ændrer sig.

Den fil du har uploadet knytter dit websted og din Google Merchant konto. Dermed synkroniseres informationer om alt, hvad du har i din webshop og ud fra denne genererer Google Shopping selv dine annoncer.

Google Shopping er ikke Google Adwords

Når du benytter Google Shopping, skal du ikke tænke over søgeord på samme måde som med Google AdWords kampagner. Google udvælger selv hvilke søgninger, der resulterer i, at dine annoncer bliver vist. Hvor du i den traditionelle AdWords kampagne altså tilføjer bestemte søgeord, skal du ikke længere tænke på det, når du benytter Google Shopping.

Google Shopping hjælper dig altså med at have automatisk genererede annoncer. Det betyder, at du kan fokusere på at lave din webshop og sælge varer, imens Google sørger for at lave dine annoncer ud fra dit produktkatalog.

Did you enjoy this post? Why not leave a comment below and continue the conversation, or subscribe to my feed and get articles like this delivered automatically to your feed reader.

Comments

No comments yet.

Leave a comment

(required)

(required)