Gode produkttekster gør det billigere at drive webshop

Produkttekster bør have en større del af budgettet, hvis du har en webshop. Det er der mange gode grunde til. Først og fremmest sælger I mere, når kunderne kan få mere viden om produkterne. Produktteksten giver jer også bedre placeringer i søgeresultaterne, sparer jeres salgssupporten for en masse kald før og efter købet og sikrer lavere bud på AdWords. Så skru op for produktteksterne og ned for udgifterne ved at drive webshop.

Har du selv, eller har en af dine kunder en webshop, er der god grund til at skrue op for omfanget af webshoppens produkttekster. For produkttekster er meget mere end bare produktegenskaberne for produktet. Produktegenskaberne betyder faktisk ikke rigtigt noget, før den dag folks logiske hjernehalvdel skal retfærdiggøre købet af produktet.

I sælger mere

En god produkttekst tager i stedet udgangspunkt i de udfordringer, problemer eller drømme, jeres potentielle kunder står med – og som de leder efter et produkt eller en tjeneste, der kan opfylde. Så starter i med disse – og ikke med at prale med jeres skarpe priser – er i allerede godt på vej til at få dem overbevist.

Derfra kan I begynde at fortælle om, hvilke fordele jeres produkt eller tjeneste giver kunderne. Det handler stadig ikke om produktegenskaberne, men om at bekræfte de besøgende i, at jeres produkt kan løse deres problem, beskytte dem mod det de frygter eller opfylde deres inderste drømme.

Først når I har fået dem overbevist om, at I kan gøre det, træder logikken til og finder undskyldningen i produktegenskaberne. Så de skal stadig være der, men ikke af den grund, som de fleste webshopejere tror.

I får bedre placeringer i søgeresultaterne

Den ekstra tekst på siderne, kan ikke undgå også at give bedre placeringer i søgeresultaterne. Ikke blot fordi Google anvender antal ord i deres algoritme, men også fordi teksten oftest vil give Google et bedre semantisk grundlag at vurdere siden på, samt hvilke søgehensigter den er vigtig at blive vist for.

Det vil igen øge chancerne for, at nogen vælger jeres søgeresultat, når det først er kommet op i toppen af første side af Googles søgeresultater. Det vil igen øge eller sikre sidens placering i søgeresultaterne, fordi Googles Rank Brain bruger klik på søgeresultatet som en bekræftelse på, at det er rigtigt at vise siden for den pågældende søgning.

Men det virker naturligvis kun, hvis den besøgende bliver på siden – og det er der større chance for, hvis du har skrevet en ordentlig produkttekst på siden.

I kan spare på supporten

En god produkttekst omhandler oftest også de største indvendinger mod et produkt, ligesom den giver svar på nogle af de spørgsmål, som folk oftest sider med, når de skal vurdere produktet. Det er med til at mindske antallet af kald til jeres support. Især hvis I også lægger videoer op, der demonstrerer hvordan produktet virker.

Videoerne og gode guider til at komme i gang med produktet vil samtidig mindske antallet af supportopkald fra kunderne, når de først har købt produktet.

I vinder med lavere bud på AdWords

Når Google afgør, hvem der skal vinde en budrunde på AdWords, spiller kvalitetsscores (QS) en væsentlig rolle. Her kan en høj kvalitetsscore nemt overtrumfe højde annoncebud fra de konkurrenter, der er større end jer.

Her spiller brugeroplevelsen og kvaliteten af det indhold, der er på siden en vigtig rolle. Så her spiller en god søgemaskineoptimeret og semantisk stærk produkttekst endnu engang en vigtig rolle.

På den måde kan du nemt vinde budrunderne over de store konkurrenter – simpelthen fordi du har bedre produkttekster end dem.

Hvad venter du på?

Det var fire gode grunde til at investere mere i produkttekster. En femte grund er, at du skiller dig ud fra alle konkurrenterne med bedre informationer til kunderne. Den sjette grund er, at du undgår straf for duplicate content, fordi du ikke bare har kopieret producentens produkttekster – som mange forsat stadig gør.

Så se at komme i gang med at skrive bedre produkttekster til webshoppen.

Did you enjoy this post? Why not leave a comment below and continue the conversation, or subscribe to my feed and get articles like this delivered automatically to your feed reader.

Comments

No comments yet.

Leave a comment

(required)

(required)