Dynamiske søgeannoncer er Google annoncer, der bliver automatisk genereret ud fra informationer fra din hjemmeside. Når du benytter Google Shopping, er der tale om dynamiske søgeannoncer.

Selvom du har en god AdWords kampagne, er der resultater, dine kunder går glip af. Det er hits, som du kan komme med på ved hjælp af dynamiske søgeannoncer. Googles dynamiske søgeannoncer fungerer med Google Ads. Den måde Google kan lave dynamiske søgeannoncer er igennem det, som hedder dit product feed. Når du opretter din Google Shopping kampagne via din Google Merchant konto, opfanger Google selv informationer og ændringer i dit produktkatalog på din hjemmeside.

Dynamiske søgeannoncer er et effektivt og nemt alternativ til tidligere metoder som eksempelvis AdWords. Nu kan Google nemlig selv læse informationerne fra din hjemmeside og skabe annoncer ud fra den viden.

Sådan opretter du dynamiske søgeannoncer

For at oprette en dynamisk søgekampagne via din Google AdWords konto skal du gøre følgende:

1. Start med at logge ind på din AdWords-konto – brug evt. dette link til Google AdWords

2. Du skal nu vælge Kampagner i venstre side af AdWords.

3. Klik nu på “+ Kampagne” knappen med den røde farve. Vælg Søgenetværket fra listen.

4. Vælg nu “Kun søgenetværk” og til højre skal du vælge “Dynamiske søgeannoncer”.

5. Indtast det domæne som du ønsker at annoncere dynamiske annoncer for – f.eks. og klik dernæst på Forsæt.

6. Du skal nu angive et beskrivende navn på din kampagne f.eks. “Dynamiske Annoncer – e-Gear.se” for at have et overblik over din kampagner. Husk også her at målrettet dine annoncer efter land, sprog og budstrategi.

7. Under Yderligere Indstillinger skal du klikke på Dynamiske søgeannoncer.

8. Nu skal du markere feltet Brug dynamiske søgeannoncer.

9. Det eneste du mangler er en beskrivelse som vises sammen med alle de dynamiske annoncer – alt andet er dynamisk taget fra dit websted.

Hurtigere afkast med dynamiske søgeannoncer

Du opnår hurtigt større afkast på dine salgskampagner, når du benytter dynamiske søgeannoncer. Hvor du ved normale AdWords kampagner skal knytte bestemte søgetermer til dine produkter, gør Google det automatisk med Google Shopping. De dynamiske søgeannoncer bliver automatisk synkroniseret med ændringer på din hjemmeside.

Yderligere kan du ramme målgrupper, du ikke selv havde overvejet. Med dynamiske søgeannoncer får du altså glæde af Googles intelligente algoritme på en ny måde. På den måde skal du ikke ændre dine annoncer hver gang, dit produktkatalog ændrer sig. Hvis du får udsolgt af en bestemt vare, har tilbud eller nye varer, ændres dine annoncer automatisk. Det er derfor, det hedder dynamiske søgeannoncer.

Automatisk genererede annoncer

Dynamiske søgeannoncer er altså automatisk genererede søgeannoncer. Den søgemaskineoptimering du tidligere har opnået med AdWords, får du nu givet. Annoncerne bliver som vanligt vist over søgeresultaterne eller i siden ude til højre. Det som gør dette, er dit produkt feed. Product feed er hele keywordet, når man taler om dynamiske søgeannoncer.

Ved hjælp af dit product feed kan Google selv hente informationer fra din hjemmeside og optimere dine annoncer. Nu skal du ikke foretage dig andet, end at passe din webshop. Googles intelligente algoritme er altså både til glæde for den, der søger, og den der sælger de produkter, der bliver søgt på. Det betyder, at du ikke behøver at vide en masse om markedsføring for at få succes som annoncør på Google.