Teknisk SEO er noget af det vigtigste, hvis du gerne vil opnå høje placeringer i Google – og hvem vil ikke gerne det? Teknisk SEO handler om mange forskellige aspekter. I denne artikel har vi samlet tre af de vigtigste aspekter, som du skal have styr på inden for teknisk SEO, for at få de gode placeringer i Google.

 

En hurtig hjemmeside er afgørende

Først og fremmest, er det vigtigt, at du har en hurtig hjemmeside, der svarer hurtigt når nogen klikker på et af dine søgeresultater i Google. Det er vigtigt, da det er de færreste der gider at vente på en hjemmeside, der lang tid om at indlæse. Så hvis din hjemmeside er langsom, er der stor risiko for at brugeren lynhurtigt forlader siden, og i stedet finder en af dine konkurrenter, som har en hurtig hjemmeside.

Du kan derfor miste mange kunder, hvis teknikken på din hjemmeside ikke lever op til at kunne levere hurtige svar.

Samtidig har det også en betydning for dine placeringer i Google. Du kan risikere at Google markere din hjemmeside som værende langsom og derigennem miste mange kliks på at din hjemmeside ikke er optimeret.

At optimere hastigheden på din hjemmeside kræver kendskab til mange tekniske faktorer og det kan derfor være svært selv at gøre ret meget ved. Derfor er der mange, der vælger at få hjælp fra et SEO-bureau, for at optimere hastigheden på deres hjemmeside.

 

Mobilvenlighed spiller en større og større rolle

Punkt nummer to, som du skal have styr på, inden for den tekniske del af søgemaskineoptimering, er at din side er mobilvenlighed. Flere og flere søgninger foretages i dag fra mobile enheder, og derfor spiller mobilvenlighed i dag en stor rolle.

Ligesom med en langsom hjemmeside, er der heller ingen der gider at bruge en hjemmeside der ikke er mobilvenlig, hvis de sidder med en mobil enhed. Hvis brugeren først skal til at zoome ind, for at læse hvad der står, er der stor sandsynlighed for at brugerne forlader hjemmesiden igen og i stedet klikker på et af de andre søgeresultater.

Hvis du fx tilbyder et kursus i projektledelse, er det vigtigt at have en mobilvenlig side, da der er stor sandsynlighed for at potentielle kunder søger information om kurset via en smartphone eller tablet, og hvis din side ikke er mobilvenlig, risikerer du derfor at de i stedet vælge nogle af dine konkurrenter.

Ud over det, vil Google gerne vise de bedste resultater til brugerne, og hvis din hjemmeside ikke er mobilvenlig, kan det derfor hurtigt blive svært at komme op i toppen af placeringerne. Google lægger i dag stor vægt på, at de resultater der opnår de høje placeringer er mobilvenlige, og du kan derfor godt vinke farvel til de høje placeringer, hvis du ikke har optimeret din hjemmeside efter at være mobilvenlig.

Et Sitemap hjælper Google med at indeksere alle dine sider

Det sidste, som vi har taget med her, er at det er vigtigt at have et Sitemap på din hjemmeside. Et sitemap er vigtigt for at forbedre indeksering af dine sider hos Google. Når du har et sitemap er der større sandsynlighed for at Google kommer forbi alle dine sider, og crawler dem.

Der er to slags sitemaps, som er vigtige at have på din hjemmeside:

  • Xml sitemap
  • Html sitemap

Et xml sitemap er det sitemap, der hjælper Google med at finde alle URL’er på din hjemmeside, så du er sikker på at alle dine sider bliver crawlet af Google.

Et html sitemap er derimod et sitemap, som er vigtigt at lave til brugerne af din hjemmeside. Et html sitemap kan hjælpe brugerne på din hjemmeside med at finde en bestemt side, og det kan derfor hjælpe dine brugere med at finde rundt på dine hjemmeside.

De 3 aspekter vi har nævnt her, er blot noget af det, som der er vigtigt at have styr på inden for søgemaskineoptimering. Ud over det, kan du gøre meget andet for at gøre dine placeringer i Google bedre. Du kan læse mere om søgemaskineoptimering på denne SEO-blog.