Når man skal have optimeret sin hjemmeside – f.eks. lave landingpages – så er det selvfølgelig alfa og omega at finde de rigtige søgetermer at optimere dem i forhold til. Altså de søgetermer, som folk rent faktisk bruger på Google, når de leder efter det, du tilbyder på dit site.

Der er flere forhold at tage i betragtning. Selvfølgelig først og fremmest relevans i forhold til det, du gerne vil have gæsterne på hjemmesiden til at gøre. Det er ikke et mål i sig selv at få mange klik – det er et mål at få relevante klik. Men på den anden side skader det jo ikke at være kreativ, også i forhold til produkter, du ved, kunder efterspørger, men som du alligevel (sikkert af en god grund) ikke har på hylderne.

Lad mig bruge min egen hjemmeside, Prag Eksperten som eksempel. Jeg formidler først og fremmest ferielejligheder i Prag – jeg sælger f.eks. ikke flybilletter. Det er jeg slet ikke “stor” nok til at kunne få aftaler omkring. Men da rigtigt mange alligevel leder efter flyrejser til Prag, har jeg selvfølgelig lavet en landing page om det – og dér fortæller jeg så om fordelene og fleksibiliteten ved selv at booke flybilletter til Prag og så lade mig sørge for resten. Jeg forsøger ganske enkelt at overbevise gæsterne om, de de får en bedre og billigere rejse til Prag ved at fravælge pakkerejser. Og hvis bare nogle få besøgende på hjemmesiden beholder interessen og klikker sig videre til det øvrige indhold og måske oven i købet tager kontakt til mig – så har arbejdet jo båret frugt.

Når du leder efter søgeord, skal du være opmærksom på, at de fleste mennesker anvender mere end 1 ord i deres søgning. Typisk mellem 2 og 4 ord. Man har simpelthen lært sig, at man får mere relevante resultater, når man indsnævrer sin søgning. Så det skal du selvfølgelig også tage hensyn til. Fordelen for dig er, at der også vil være større chance for, at gæsterne på din hjemmeside faktisk er interesserede i det, du har at tilbyde. Husk også på, at der kan være forskel på rækkefølgen af søgeord. I mit tilfælde f.eks. “rejse til Prag” og “Prag rejse“. Så jeg har selvfølgelig lavet landing pages på begge termer.

Når du leder efter søgeord, skal du sætte dig i kundernes sted – og ikke være alt for specifik faglig på dit eget område. Eksempel: Prag staves (surprise!) PRAG. Men selv om stavemåden PRAGH blev afskaffet ved den store retskrivningsreform i 1948, så bruges den stadig af ca. 13% af danskerne. Disse 13 % vil jeg selvfølgelig gerne have i tale. Så jeg har også optimeret i forhold til Pragh. Et andet eksempel: undgå at være for snæver omkring fagterminologien indenfor dit eget område. Hvis du sælger VoiP telefoner, så skal du selvfølgelig også bruge søgeord som f.eks. “internet telefon”. Uanset om dette er en korrekt måde at sige det på eller ej, så vil der helt sikkert være mange som søger på det. Faktisk er den globale månedlige søgevolumen på VoiP telefon kun 74.000 mod 135.000 for internet telefon.

På nettet findes et virkelig godt og stærkt redskab til at finde gode søgeord ud fra dine egne første ideer. Det er Google, som leverer varen, og du finder det her: https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal

Du får mange oplysninger, f.eks. om relevans, konkurrence på de valgte søgeord, antal søgninger osv. Du skal selvfølgelig først og fremmest vælge ord med størst muligt antal søgninger og mindst mulig konkurrence – så er det jo dig, der får klikkene :-). Det er ikke altid muligt, men du kan i hvert fald blive klogere på, hvilke søgeord, der er populære. Der er jo ingen grund til at bruge arbejde på at optimere i forhold til søgeord, som kun ganske få mennesker vælger at bruge.

RankTracker har også flere meget stærke søgeordsværktøjer indbygget – her kan du bruge forskellige indgangsvinkler og få endnu bedre resultater end ved at nøjes med Googles værktøj.

Google tilbyder 2 andre gode værktøjer, som du bør bruge. Hvis du ikke allerede bruger dem, så sørg for at komme i gang allerede i dag!

Det drejer sig om Googles webmasterværktøjer og Google Analytics. Begge redskaber giver dig gode informationer. Især Google Analytics er meget grundigt. Og dagens tip i forhold til søgeord (dette forudsætter, at du har haft Google Analytics kørende et stykke tid):

  1. I menuen til venstre, vælg “Trafikkilder”
  2. Vælg “Søgemaskiner”
  3. I oversigten, nu kommer frem midt på siden, vælg “google”
  4. Nu kan du se, hvor mange besøgende, der har anvendt de forskellige søgeord.

Du kan bruge ovenstående informationer til i hvert fald 2 ting: du kan evaluere og måske ændre de sider, som gæsterne lander på ved de mest anvendte søgeord (hvis du ikke ved, hvilke sider det drejer sig om, så søg i Google, indtil du finder dit eget site – og klik på resultatet). Det er jo hér, guldet ligger og bare venter på at blive samlet op.

Og yderligere kan du få inspiration til nye landing pages. Nu ved du jo, hvad der søges efter – men er du synlig nok på netop disse søgeord? Det skal du have undersøgt (f.eks. vha. RankTracker). Hvis du ikke er i top 10 på de anvendte søgeord, så har du nu et helt konkret optimeringsarbejde, som bare venter på at blive gjort. Du ved, at interessen er der – og dermed vil arbejdet altså også helt sikkert bære frugt, hvis du får det til at lykkes.

Google Analytics kan bruges til mange, mange flere ting – så jeg gentager lige: hvis du ikke allerede bruger dette værktøj, så se at komme i gang 🙂