Dvæletid: 5 tips til at fastholde besøgende

En høj dvæletid (dwell time på engelsk) er et vigtigt element i din SEO-strategi. Begrebet beskriver, hvor længe en bruger befinder sig på din hjemmeside. En høj dvæletid er godt i SEO-øjemed og kan forbedre din placering i søgemaskiner, mens en lav dvæletid har modsatte effekt. Hvis en bruger hurtigt forlader din hjemmeside igen, ser Google det som et tegn på, at siden ikke er relevant og værdiskabende. Derfor er det vigtigt at arbejde på at optimere din dvæletid, så du kan fastholde besøgende på din hjemmeside. Det får du fem konkrete råd til i denne artikel.

Besvar søgningen med relevant indhold

Når en bruger laver en søgning på Google, søger vedkommende svar på noget bestemt. Når brugeren klikker sig ind på din hjemmeside, forventer han eller hun selvsagt at finde svar på det, de søgte efter. Hvis brugeren ikke med det samme finder svaret, klikker vedkommende hurtigt videre til en anden side. Sørg derfor for, at siden, som brugeren ledes hen på, faktisk indeholder de efterspurgte informationer.

Brillér med god brugervenlighed

Det kan godt være, at din side rent faktisk indeholder relevante informationer for brugeren. Hvis den besøgende ikke kan finde informationerne, når vedkommende dog højst sandsynligt ikke at få glæde af de informationer, du har serveret. Den besøgende vil nemlig hurtigt blive irriteret og klikke sig videre til en anden hjemmeside. Sørg derfor for, at din hjemmeside er overskueligt opbygget. Indholdet skal være logisk placeret i forhold til hinanden, og menuen skal være nem at finde rundt i.

Lav et lækkert layout

Vi bruger i gennemsnit tre sekunder på at danne os et førstehåndsindtryk af det, vi ser. Derfor er det vigtigt, at layoutet på din hjemmeside spiller. Det skal gerne være æstetisk guf for øjnene. Farver, temaer, design og indhold skal spille sammen og give mening. Hvis en hjemmeside fremstår grim, rodet eller uprofessionel, er det igen faktorer, der kan skræmme besøgende væk. Brug derfor tid på at designe en lækker hjemmeside, eller få hjælp af en hjemmesidedesigner, hvis det ikke er din spidskompetence.

Engagér brugeren

En effektiv måde at fastholde brugere på er ved at engagere dem. Det kan du for eksempel gøre med en quiz eller et spil, som den besøgende kan vælge at deltage i. Vi ved alle, hvor effektivt eksempelvis spil er til at fastholde vores opmærksomhed. Bare tænk på de populære casinosider. De har typisk en god dvæletid, fordi folk bliver opslugt af spillene. Her bliver brugerne også ofte tilbudt eksklusive bonusser og andre tilbud. Du kan læse mere om, hvordan casinoer fungerer, og hvilke bonusser de tilbyder på länkhuset. Tilbud, rabatter og bonusser er altså også et trick, du kan gøre brug af – især hvis du har en webshop.

Sørg for en hurtig hastighed

Din hjemmeside skal ikke bare se lækker ud. Den skal også være hurtig. Undersøgelser viser, at brugere vælger hjemmesider fra, der tager over tre sekunder om at loade. Vi bliver simpelthen irriterede og klikker hurtigt videre til andre hjemmesider. Derfor er det vigtigt, at din hjemmeside er hurtig. Gennemgå eventuelt din hjemmeside eller webshop med din webmaster, og optimér, hvor I kan. Det handler om at finde de elementer, der sætter hastigheden ned og prøve at løse dette problem.