Jeg erkender, at overskriften måske er banal. Næsten selvindlysende, hvis man har læst bare nogle få minutter på nettet om SEO. Men det bliver jo ikke mindre sandt af den grund.

Af forskellige grunde har jeg i en ret lang periode ikke arbejdet med onsite optimering af mit engelsksprogede site www.praha-expert.eu – Cheap accommodation in Prague. Jeg har haft travlt med de danske hjemmesider, og så har jeg i øvrigt passet mit arbejde med udflugter i Prag og ferieboliger i Prag. Det er trods alt det, jeg skal leve af, når først SEO-delen virker.

Men jeg bliver jævnligt kontaktet med tilbud om linkudveksling på Praha Expert. Og jeg svarer altid med det samme, hvilket betyder, at der rent faktisk kommer mange links ud af det. Nogle gange bare direkte bytte mellem to domæner, andre gange 3-vejs linkbytte, hvilket anses for at være det bedste: altså jeg (A) linker til B, men modtager et link fra en anden samarbejdspartner, C. På den måde finder der ikke et direkte linkbytte sted mellem 2 domæner. Det er der nemlig en del SEO guruer, der hævder er uden egentlig virkning. At de nærmest skulle ophæve hinanden.

Den påstand tror jeg nu ikke så meget på, forudsat at de to domæner, som linker til hinanden, er i samme branche. For så må disse links jo siges at være relevante, ikke sandt? Og søgemaskinerne kan godt lide relevans, ikke sandt?

Nå – nu kommer vi så til pointen i overskriften. Jeg har som nævnt ikke foretaget nogen som helst onsite optimering i meget lang tid. Men da jeg så i dag efter en pause på ca. 2½ måneder (med jævn og stort set daglig link building gennem ½ år) tjekkede mine Google rankings vha. Rank Tracker, så var jeg gået op over hele linjen. Især på termer, der forekommer i mine hyppigst anvendte ankertekster (altså titlerne på de links, jeg får udefra). Men i det hele taget gået op. Mine vigtigste termer er uden tvivl Prague Apartments (op fra slet ikke repræsenteret i top 500 til nu nr. 179), Prague Accommodation (op fra ikke i top 500 til nr. 277), Cheap Prague Accommodation (op fra 101 til 23), Cheap Accommodation Prague (op fra 307 til 56) og Best Prague Accommodation (op fra 38 til 4). Sidstnævnte er i øvrigt den term, jeg primært har inkluderet i nye links de seneste 8 uger.

Jamen hvad hyler han op for? Begejstring over placeringer som 277, 179, 56 og 23?

JA! For det er begyndelsen til for alvor at blive synlig. Begyndelsen til, at rigtige top 10 placeringer efterhånden vil begynde at dukke op i dette meget konkurrencebetonede marked. De kommer ikke idag, de kommer ikke i morgen. Men de kommer, stol på det. Jeg har netop indledt samarbejde med 3 nye leverandører af overnatning i Prag, og skal have fundet tid til at placere de nye tilbud på hjemmesiden. Og så sker der jo igen også noget onsite optimering.

Praha Expert er ikke nogen guldgrube, og der kommer slet ikke nok trafik. Men jeg er sikker på, at kursen er den rigtige, og resultaterne vil begynde at komme. Måske ikke i denne sæson, men så i den næste.

Som nævnt flere gange, så bruger jeg Rank Tracker til at følge mine placeringer og Link Assistant til at holde styr på linkpartnere. Det kan sikkert gøres på mange andre måder. Men jeg er magelig, har ikke timevis til rådighed – og så bruger jeg altså nogle værktøjer, der virker, og som er til at finde ud af.