Sådan bruger Zalando.dk rabatkoder og gavekort som markedsføring

Praha Expert – cheap accommodation in Holiday Apartments in Prague er mit seneste projekt i arbejdet med at arrangere indkvartering for individuelle rejsende i Prag. Hjemmesidens titel er en oversættelse af min oprindelige hjemmeside, Prag Eksperten, hvor jeg i nogle år har arbejdet udelukkende med det danske marked. Det er nu min ambition også at få internationale kunder i butikken.

SEO arbejdet er langt mere udfordrende her. Det danske marked har relativt få operatører og især meget få, som er i direkte konkurrence med mit koncept. Sådan er det ikke på det internationale marked. Her er der meget stor konkurrence om kunder og selvfølgelig også om at ligge godt placeret i søgemaskinerne.

Jeg har konstrueret hjemmesiden med SEO for øje – men er selvfølgelig ikke færdig med den del. Især er jeg ikke tilfreds med fokuseringen på søgeord på siderne. Der må jeg beslutte, hvad jeg især vil fremhæve på den enkelte side og så arbejde ud fra det. Lige nu er der skudt lidt for meget med spredehagl.

Jeg har arbejdet med nogle landing pages som supplement til det oprindelige indhold af sitet. Der er linket til disse i bunden af siderne. Nogle af disse landing pages er konstrueret med hjælp fra værktøjet Website Auditor – andre med udgangspunkt i almindelig viden om SEO. På længere sigt skal der være flere landing pages, som indarbejder flere søgeord på hjemmesiden. Men den slags tager tid, og desuden forsøger jeg at vurdere, hvad der er bedst: min egen fornemmelse for SEO eller hjælpen fra Website Auditor. Indtil videre er jeg ikke helt sikker. Jeg vil senere skrive et indlæg om arbejdet med Website Auditor. Værktøjet er spændende, og det er sjovt at arbejde med. Og uden tvivl til hjælp, hvis man ikke helt ved, hvordan man skal komme i gang med arbejdet. Jeg tror, det er vigtigt at holde sig for øje, hvad man selv ved om SEO og ikke kun stole på programmet 100%. Jeg er i dialog med udvikleren om dette element – det kan muligvis indarbejdes i programmet.

Jeg laver hyppige rapporter (som regel daglige) ved hjælp af Rank Tracker. Det er enormt spændende at følge med i, hvordan det går, og her er et program næsten uudnværligt. Man kan selvfølgelig undersøge sine søgeord et efter et i hver enkelt søgemaskine, men det tager oceaner af tid. Jeg vil engang imellem offentliggøre en rapport her på siden. Så kan man dels se, hvordan de ser ud, og man kan følge med i arbejdet, hvis man er interesseret.

rankings-report

Jeg arbejder desuden selvfølgelig med linkbuilding. I første omgang tilmeldte jeg den til adskillige webkataloger – noget usystematisk, men med stor flid 🙂 I de tilfælde, hvor der forlangtes et link tilbage, placerede jeg dem på en særlig side konstrueret til formålet med ankerteksten SEO. Jeg har bl.a. fundet webkataloger på denne hjemmeside: Info Vilesilencer. Måske mest velegnet til udenlandske hjemmesider (som min), men stærkt anbefalelsesværdig.

Jeg er nu begyndt at bruge programmet LinkAssistant, som hjælper med at finde mulige linkpartnere på givne søgeord og som derefter hjælper med at holde styr på dem, så man ved, hvad der er lykkedes og hvad der ikke er. Desuden kan man nemt og ukompliceret opbygge et webkatalog til de links, man giver tilbage. Jeg ved, at nogle SEO-folk rynker på næsen ad linkbytte. Men helt værdiløst er det bestemt ikke, og det er min holdning, at man skal starte et sted – og at lidt har også ret (jeg er jyde…). Også arbejdet med dette program vil jeg komme tilabge til i et senere indlæg.

Mål for SEO arbejdet med Praha Expert:

At få flest mulige af disse søgeord i top 100 og senere top 10 på Google (minimum 6 stk):

Listen vil blive udbygget, men først skal landingpages på samtlige ovenstående ord konstrueres og indarbejdes. De ord, der er linket fra, er SEO arbejdet begyndt på.

At øge frekvensen af daglige unikke besøgende på hjemmesiden, primært gennem SEO

For øjeblikket er der et gennemsnit på ca. 20 daglige besøgende, både gennem SEO og gennem SEM (Google Adwords). Første delmål er 25, så 50, så 75 – og på længere sigt 100 måske 150. Det er IKKE min ambition at få 1000vis af daglige besøgende, for så kan jeg i givet fald ikke overkomme arbejdet med at ekspedere henvendelser. Prag Eksperten (og dermed Praha Expert) er et enmandsfirma, og sådan skal det gerne blive ved med at være.

At skabe en fornuftig konverteringsfrekvens

Arbejdet med søgemaskineoptimering er i dette tilfælde grundlag for, at nogle af de besøgende på mine hjemmesider beslutter sig for at kontakte mig og eventuelt leje en feriebolig. Jo flere der gør det (i forhold til antallet af besøgende), des bedre er min konverteringsfrekvens. Jeg har indtil videre ikke statistik over denne del – men i husmandstermer, så er min ambition at få 4-6 henvendelser dagligt, hvoraf gerne halvdelen skal give en booking. Det lyder måske ikke af så meget – men vil være en passende arbejdsmængde, hvis jeg fortsat ønsker atr give en god betjening til alle i alle procerres i forløbet. Jeg mangler endnu at skaffe mig bedre indsigt i, hvordan jeg får gæsterne på hjemmesiden til at blive hængende og allerhelst til at udføre den ønskede handling. Jeg har sat mig som mål, at alle landing pages skal have et meningsfuldt og brugbart indhold – at de hver især i princippet skal være den interessante velkomst til et website, som man får lyst til at udforske nærmere. Det er ambitionen – jeg påstår ikke, at jeg har mestret den endnu.

Vigtig kommentar vedrørende de nævnte programmer:

Jeg kommer til at nævne dem ofte, vil jeg tro. Jeg har valgt at købe hele pakken, fordi jeg finder dem nyttige og interessante at arbejde med, og jeg håber, de vil kunne være med til at få mine mål til at blive til virkelighed. Jeg har efterfølgende valgt at registrere mig som affiliate – dvs. jeg får en lille bid af kagen, hvis nogen vælger at købe dem efter at have klikket på dem fra en af mine hjemmesider. Der er der ikke noget kontroversielt ved, synes jeg. Men jeg vil gerne være så ærlig som mulig, og derfor skriver jeg det direkte.