Når du arbejder med søgemaskineoptimering for din klienter eller i eget regi, så er en forudsætning for at du får succes at fokus er på de optimale søgeord – én ting er at optimere hovedløst på de søgeord som umiddelbart ser ud til at udløse trafik og konverteringer, men en anden ting er om de reelt er værdiskabende for den hjemmeside du optimerer dem til.

Inden du påbegynder søgemaskineoptimeringen af en hjemmeside, så skal du gøre dit forarbejde først og her er en søgeordsanalyse, både et stærkt analytisk værktøj, men også den professionelle tilgang til opgaven for at undgå fejloptimering og spild af værdifuld linkbuilding.

En søgeordsanalyse tager udgangspunkt i den hjemmeside som du arbejder med og den assisterer dig i at finde og udvælge præcis de relevante søgeord som kan tilføre siden én eller flere af følgende delmål:

 

– flere besøgende

– flere konverteringer

– større omsætning

– bedre placering i søgemaskinerne

 

Disse delmål er lidt forsimplede opsat, men idéen er forståelig – hvis du ønsker at få succes med din hjemmeside eller dine kunders hjemmesider, så er søgemaskineoptimering af de mest relevante søgeord alfa og omega.

 

Hvordan kommer jeg i gang med søgeordsanalysen?

Hvis du arbejder professionelt med søgemaskineoptimering, så foretager du sikkert ofte søgeordsanalyser og øvelsen her er at udføre disse analyser så grundigt som muligt, men samtidigt uden at det tager alt din tid.

Vores erfaringer med søgeordsanalyser er, at man kan komme rigtigt langt på kort tid med de rette værktøjer – og der findes en del kvalitetsværktøjer som kan lette dit arbejde betydeligt.

Vi vil gerne her dele vores erfaringer med et par af de SEO-værktøjer som vi ofte bruger til søgeordsanalyser. Vi fokuserer primært på SEO-værktøjer som er gratis at bruge, ikke fordi man skal gå på kompromis med kvalitet og pris, men fordi bla. Google har sit Google Keyword Planner værktøj som er gratis og svært at komme udenom.

Men her er vores to favoritter og vi håber du kan drage nytte af nogle af vores anbefaleringer:

 

 

Google Keyword Planner

 

Som nævnt ovenfor, så har Google sit eget værktøj til søgeordsanalyse. Du har adgang til Google Keyword Planner via Google AdWords platformen – du skal blot logge på din AdWords konto og under “Værktøjer” vælge “Søgeordsplanlægning”.

Det smarte ved Keyword Planner er, at du f.eks. kan vælge din hjemmeside og dernæst og generere søgeord som matcher sidens indhold – dernæst kan du få vurderet volumen på månedlige søgninger på disse søgeord, og hvad AdWords vurderer deres pris vil være, hvis man købte visninger på dem via betalte annoncer.

Er din hjemmesides forretningsgrundlag f.eks. at generere omsætning på AdSense-annoncer i søgeresultaterne, så er det relevant at fokusere på søgeord som har en høj pris på AdWords, eftersom det er den pris du får del i når annoncører betaler.

 

 

Keyword Planner er som de fleste Google-værktøjer en fornøjelse at arbejde med – du kan f.eks. nemt trække din analyserede søgeord i til Excel, så du nemt kan genbruge dem i andre værktøjer osv. Og en anden ting er, at når du anvender Keyword Planner er det faktisk Google selv du får dit analytiske materiale fra og det er jo Google-søgemaskinen vi søgeordsoptimerer til.

 

Ubersuggest.io

Et meget informativt SEO-værktøj til søgeordsanalyser er Ubersuggest.io og det er gratis at bruge. En kort analyse af din hjemmeside med Ubersuggest.io vil både kortlægge eventuelle SEO-problemer ved siden og hjælpe med at identificere hvilke søgeord du bør fokusere på for at opnå dine delmål.

 

 

Så snart du har gennemført en analyse af din hjemmeside vil du modtage en udførlig rapport over alle de elementer som du bør være opmærksom på at forbedre på siden.

 

 

 

 

Men Ubersuggest kan også gå i dybden med specifikke søgeord. Du kan fordre værktøjet med generelle søgeord og finde lignende søgeord og vurdere deres trafik for at få inspiration til nye søgeord.

Et eksempel er en hjemmeside som vi arbejdede med at foretage en søgeordsanalyse for – hjemmesiden havde behov for at forbedre sine placeringer i Google på produkt-specifikke søgeord bla. “nilan comfort 300 lr filter“.

 

 

Nilan Comfort 300 er et luftfilter og hjemmesiden forhandler disse filtrer, men ønskede at få inspiration til andre søgeord som ville være relevant for deres produkter.

Ved at analysere dette specifikke søgeord i Ubersuggest fik vi en rapport over relevante søgeord og deres månedlige trafikvolumen.

En søgeordsanalyse med assistance fra Ubersuggest kan gøre dit arbejde væsentligt nemmere og vi kan varmt anbefale dette SEO-værktøj.