Hvad kan kasinoer, fitnesscentre og underholdningsindustrien lære dig om markedsføring?

0
552

Er du løbet tør for ideer til hvordan du kan markedsføre din virksomhed? Måske virker de nuværende tiltag ikke som forventet? Fortvivl ikke. I denne artikel kan du nemlig lære de bedste markedsføringsstrategier og taktikker fra nogle af de helt store spillere – nemlig kasinoerne, fitnesscentrene og ikke mindst underholdningsindustrien. Disse brancher gemmer på nogle af de mest effektive marketingtiltag der findes – og du behøver hverken at drive et kasino, en fitnesskæde eller et produktionsselskab for at bruge dem.

Kasinoer

Når det kommer til at markedsføre din virksomhed, er kasinobranchen en af de bedste at lære fra. Intet ved et kasino er overladt til tilfældighederne. Faktisk er hver eneste detalje nøje gennemtænkt for at engagere brugerne mest muligt..

Dette gælder ikke blot de fysiske kasinoer, men også underholdningssider på nettet. Her er det fx almindelig praksis at tilbyde nye kunder en velkomstbonus – typisk i form af et kontantbeløb ved oprettelse. Dette giver folk et ekstra incitament til at oprette en konto og komme godt i gang med at spille. Mange tilbyder også at man kan prøve oplevelsen gratis, og dermed gør man det lettere at få folk onboardet.

Som virksomhed kan du med fordel benytte dig af et lignende princip. Du kan fx tilbyde en bonus til personer der tilmelder sig dit nyhedsbrev, køber dit produkt eller melder sig ind i virksomhedens kundeklub.

Det er også værd at overveje at tilbyde et pointsystem, hvor brugeren stiger i levels eller point nu mere engagerede de er på din platform.

Et tilsvarende koncept kan du også bruge i din virksomhed. Overvej fx at lave et pointsystem, så kunderne kan optjene point, som de kan bruge til at betale med.

Fitnessbranchen

Også fitnesscentrene er skarpe i deres markedsføring. Udover at tilbyde et produkt som har stor værdi for mange mennesker, formår de at skabe en stabil og sikker indtjening gennem månedlige abonnementer.

Uanset hvad du sælger, er det en god idé at inkludere et abonnement eller medlemskab i dit produktmix. Når du ved at et bestemt antal personer indbetaler et bestemt beløb hver måned, ved du nogenlunde hvad du kan forvente at tjene. Det betyder også at du kan fokusere på at pleje de eksisterende kunder fremfor hele tiden at skulle tiltrække nye.

Mange fitnesscentre udbyder også diverse hold – fx yoga, pilates eller boksning. Dette skaber en fællesskabsfølelse blandt medlemmerne, som derfor er mere tilbøjelige til at bibeholde deres medlemskab.

Som mennesker er vi sociale væsener. Vi har alle et behov for social kontakt, og derfor bør du overveje hvordan du kan bringe dine kunder tættere sammen. Hvordan kan du skabe et stærkt fællesskab? Kan du lave en kundeklub, oprette et diskussionsforum på nettet eller måske arrangere en årligt tilbagevendende begivenhed for de bedste kunder?

Er fitnesscentrene også gode til at få kunderne til at bruge mange penge. Det gør de fx ved tilbyde diverse opgraderinger og tilkøbsydelser, så værdien per kunde bliver større. Eksempler er personlig træning, energibarer og proteindrikke samt udvidede medlemskaber – fx med mulighed for at træne på hold eller benytte sig af centre i hele landet.

Så spørg dig selv: Hvordan kan du skabe ekstra værdi for dine kunder? Hvad kan du tilbyde udover dit basisprodukt? En person der køber slips har måske også brug for en skjorte, og en kunde der køber en rejse, har måske også brug for diverse rejseudstyr.

Underholdningsbranchen

Endelig er der underholdningsindustrien. Det måske vigtigste du kan lære her, er vigtigheden af at fortælle spændende historier. Hvordan kan du producere indhold som engagerer folk på et følelsesmæssigt plan? Som drager folk ind i virksomhedens sphere og skaber interesse for dine produkter og services?

En mulighed er at bruge det der i fagsprog kaldes “open loops”. Du har sikkert lagt mærke til hvordan mange tv-serier slutter når de er mest spændende, så du får lyst til at se det næste afsnit. Dette kaldes et “open loop” – altså en uafsluttet ide eller tanke.

Det samme koncept kan du bruge i virksomhedens markedsføring. Overvej fx at lave en serie af nyhedsbreve, hvor hver “episode” slutter med en teaser for det næste nyhedsbrev. Fortæl en historie – måske en succeshistorie fra en virksomhedens kunder – og spred den over flere e-mails, så folk glæder sig til at modtage den næste del af historien.

Overvej også hvordan du kan bruge det samme princip i andre aspekter af virksomhedens kommunikation – fx i forbindelse med opdateringer på sociale medier, annoncer i TV og artikler på virksomhedens hjemmeside. Tænk ikke blot på at skabe indhold der er informativt, men fokusér på at gøre det levende og dynamisk. Producér noget som rører folks følelser – som får dem op af stolen og ud i verden.